Den Alternative Klinik

Marlene Hindholm

Marlene Hindholm

Søvnproblemer

En god nattesøvn er helt afgørende for at kroppens systemer – hormonsystemet, nervesystemet og immunforsvaret – bliver genopladet under søvnen, samt at hjernecellerne bliver afgiftet.

Derfor er søvn meget vigtigere end vi tror.

Akupunktur og søvnproblemer

Det rigtigt gode ved at få hjælp med akupunktur er, at du slipper for at spise sovepiller, og derved slipper for bivirkningerne. Når du får akupunktur for søvnproblemer, kigger jeg på alle dine symptomer, stiller en masse spørgsmål, kigger på din tunge, og lægger derefter en behandlingsplan.

Du får derfor en hel personlig akupunkturbehandling, der lige passer til dig.

Læs mere om akupunktur

Massage og søvnproblemer

Søvnproblemer kan jo have mange årsager, men kan komme af fx stress, spændinger eller smerter. Det kan en afstressende og blid fysiurgisk massage hjælpe på.  Evt i kombination med akupunktur eller TCM aromaterapi.

Læs mere om massage
Læs mere om TCM Aroma Terapi

TCM kost terapi og søvnproblemer

TCM Kost terapi går ud på, at man kan bruge mad terapeutisk, dvs alt efter hvilket ubalancemønster du har, så kan du selv deltage i behandlingen ved at spise fødevarer, der gavner dine ubalancer og derved dæmper symptomerne.
Jeg kigger på dine symptomer, din tunge og lytter til hvad du siger mellem linjerne. Og ud fra det sammensætter jeg din kostplan.  Men igen skal det kombineres med akupunktur, så vi sætter ind på flere planer og du gør noget godt for dig selv.
Kost kan betyde en stor del ved søvnproblemer.
Kost, der gavner og kost, der skader.

Så det er igen en individuel behandling alt efter, hvem du er.
Det gode ved TCM kost er, at det er små skridt, der ikke stresser. Det er nemlig bedre at spise lidt af fødeemnerne ofte og regelmæssigt end meget af en fødevare og ikke så tit.

Læs mere om TCM Kost Terapi

Kinesiologi og søvnproblemer

Hvad enten der er følelsesmæssige årsager eller vitamin eller mineral mangel, så kan en kinesiologisk test, der indeholder en ”stress af” behandling og en vitamin/mineral test lindre på symptomerne.

Der kan jeg også finde de relevante kosttilskud, der hjælper dig bedst.

Læs mere Kinesiologi
Læs mere om Vitamin og Mineral test

Kombi-behandling og søvnproblemer

Nogle gange vil jeg anbefale en kombination af flere metoder, da jeg har erfaring med, at det afhjælper problemerne hurtigere. Nogle kombinationer er med i den oprindelige behandling, men pga det måske tager længere tid, så er andre med i en kombi-behandling. Jeg vil selvfølgelig informere om det.

Det kunne fx være akupunktur / massage, akupunktur / stress af test, eller andre kombinationer. Spørg.

Læs mere om kombi-behandling

Bachs blomstermedicin og søvnproblemer

Jeg har god erfaring med remedierne og bruger dem som supplement til de andre behandlinger, da blomstermedicin griber problemerne an fra den følelsesmæssige side.

Og da der ofte er følelser involveret ved fordøjelsesproblemer, kan blomstermedicin være et fantastisk hjælpemiddel. Det virker ved at du bliver afslappet, får en indre ro og problemerne kommer på afstand og fylder ikke så meget.

Læs mere om Bachs blomstermedicin

TCM aromaterapi og søvnproblemer

Ligesom TCM Kost terapi går ud på, at man kan bruge mad terapeutisk, alt efter hvilket ubalancemønster du har, så kan æteriske olier også klassificeres, så de har en terapeutisk virkning på forskellige tilstande og ubalancer.

Jeg kigger på dine symptomer, din tunge, puls og lytter til hvad du siger mellem linjerne. Og ud fra det laver jeg en blanding af forskellige æteriske olier. Igen er det en god ide, at det kombineres med akupunktur, så man sætter ind på flere planer og du gør noget godt for dig selv.

Hjemmearbejdet består i at smøre olien på udvalgte akupunkturpunkter.

Læs mere om TCM Aroma Terapi

Hvad kan jeg selv gøre inden sengetid

  • Undgå stress, familie opgør, intensiv træning o. lign. sent om aftenen, da kroppen vil udskille stress hormoner, som forstyrrer nattesøvnen.
  • Undgå at drikke kaffe og alkohol inden du skal sove. Koffein er opkvikkende og alkohol kan nedsætte produktionen af melatonin. Alkohol hjælper måske i starten, men gør sidenhen det modsatte.
  • Undgå støj – brug ørepropper.
  • Undgå lys – brug mørklægningsgardiner og tænd ikke lyset, hvis du skal på toilettet.
  • Tag 600-800 mg magnesium ½ time før sengetid.
  • Sørg for at have fået motion og frisk luft i løbet af dagen.
  • Gå i seng på samme tid hver aften, gerne før kl 23
  • Sluk tv, pc, tablet, mobiltelefon en time før sengetid og læs en bog, lyt til musik eller tal sammen
  • Hvis du ikke kan falde i søvn, så stå op og læs i en bog, til du bliver søvnig – og gå så i seng igen
  • Evt. tag et naturligt sovemiddel som Baldrian
  • Du kan dryppe et par dråber lavendel olie på en lille klud, og læg under hovedpuden

I vores samfund er det sejt at sove for lidt. Folk praler ligefrem med det. Man kan desværre få lavere intelligens af søvnmangel, måske er det det, der ligefrem er indtruffet hos dem, der praler.

Derfor er søvn aldrig spild af tid.

Der er mange forskellige søvnforstyrrelser

  • Du kan ikke falde i søvn.
  • Du vågner og kan ikke falde i søvn igen.
  • Drømmeforstyrret søvn.
  • Insomnia /søvnløshed.
  • Insomnia /søvnløshed.
  • Du har en angst for at sove.
  • Du sover men vågner uudhvilet.
  • Søvnapnø.
  • Snorken.
  • Du vågner for tidligt og kan ikke sove igen.
  • Vågner især mellem kl. 01 og 03, eller mellem 03 og 05.
  • Hjertebanken, uro og angst.
  • Rastløs, vender og drejer sig i sengen.
  • Taler eller går i søvne.
  • Svært ved at falde i søvn og vågner ofte.
  • Urolig søvn og sved.
  • Nattesved.
  • Svært ved at gå i seng tidligt nok.
  • Vågner tit og er rastløs og varm.
  • Vågner af mareridt og er angst.

Insomnia betyder at det er svært at sove igennem i mindst tre nætter om ugen. Mange mennesker har en så alvorlig insomnia, at de har svært ved at sove hver nat.

  • Primær insomnia betyder at du oplever søvnløshed uden nogen anden grund.
  • Sekundær insomnia betyder at du har en sygdom som årsag til søvnløsheden.

Søvnløshed kan være noget du oplever i en kortere periode pga af et problem, og når det så bliver løst, forsvinder søvnproblemerne af sig selv.
Søvnløshed kan også være kronisk, som så er en hel anden sag. Det er meget alvorligt, og der skal alt prøves.

Efter bare en nat med søvnunderskud, viser din hjerne tegn på tab af hjernevæv, og hvis du sover mindre end 6 timer i gennemsnit, så har du større risiko for at få alvorlige sygdomme og dø før tid.

Mangel på søvn over længere tid kan føre til

  • Stress
  • Lavt immunforsvar
  • Depression
  • For højt blodtryk
  • Overvægt
  • Hukommelsesproblemer
  • Diabetes 2
  • Hyperaktivitet
  • Blodpropper, hjerneblødning
  • Ulykker fordi du er ukoncentreret
  • Nedsat sexlyst
  • Alle slags demens
  • Parkinsons
  • Større risiko for brystcancer
  • Dårligere sædkvalitet
  • Forkølelse, influenza
  • Humørsvingninger
  • Du ligner en hængt kat
  • Trang til usund mad og alkohol
  • Dårlige beslutninger pga impulsive handlinger
  • Mangel på nærvær
  • At du ikke kan passe dit arbejde
  • Familie problemer – dødsfald, skilsmisse
  • Fordøjelsesproblemer

Der kan være mange årsager til at du ikke kan sove

  • Stress
  • Smerter
  • Overgangsalder
  • Medicin, stimulanser
  • For lang middagssøvn
  • Tankemylder
  • Overspisning
  • Efter fødsel, amning,
  • Operationer, traumer
  • Du drikker ikke nok vand
  • Du spiser et stort måltid for sent om aftenen
  • Gigtsygdomme
  • Astma og KOL
  • Kramper
  • Reflux og sure opstød
  • Natarbejde
  • Jetlag
  • For meget tv, pc, tablet, mobiltelefon
  • Og sikkert mange andre årsager

Under den dybe søvn repareres vores krop og hjerne. Kroppen frigør mange forskellige hormoner, der vedligeholder vores celler. Der bliver også produceret mange hormoner, som er livsvigtige for at vi kan fungere. Fx

Melatonin

  • Har en stor betydning for immunforsvaret, aldringsprocessen, humør, nattesøvn, døgnrytme og meget andet.
  • Melatonin produktionen, der primært foregår mellem kl. 24 og 05 om natten, kræver to ting
  1. Tilstedeværelse af aminosyren tryptofan – det får du via græskarkerner, kød, ost, fjerkræ, samt B-vitamin til at omdanne tryptofan til serotonin og melatonin
  2. Totalt mørke mens du sover, ellers ødelægges hele nattens produktion af melatonin

Kortisol er et stresshormon

  • For lidt søvn gør at dit kortisol niveau ikke falder om natten. Dvs at du ophober for meget kortisol i blodet, og det er med til at danne mavefedt og holde stressen i gang

Leptin og Ghrelin er hormoner for vores mæthedsfornemmelse og sultfølelse

  • Mangel på søvn ændrer balancen mellem de to hormoner, og kroppen kan ikke mærke mæthed, og du har oftere sultfølelse, og spiser derfor let for meget

Dopamin og Serotonin er signalstoffer

  • Dopamin spiller en rolle i bevægelse, humør, motivation og fornøjelse
  • Serotonin påvirker mange funktioner, herunder følelser, appetit og sansninger. Det påvirker sove- og smerteopfattelse, kropstemperatur, blodtryk og hormonel aktivitet

Og der er mange flere hormoner, der har stor indvirkning på vores krop.

Jeg håber, du lytter til din krop og giver den, den hjælp, den har brug for

 Ring  2762 8429